Reisebrev

ZANZIBAR UKE 9

19.03.17

Hei,

Fredag 24.02 kom vi oss avgårde på reisen til Zanzibar, en dag forsinket pga ekstremvær i Amsterdam.

Turen gikk fint og vi landet på Zanzibar til over 30 graders varme, der Uwezo hentet oss med en stor bil. Vi var heavy lastet med 8 store kofferter og 6 håndbagasjer, tilsammen ca 250 kg.

Etter å ha installert oss i det fine huset til Oddny og Uwezo, var det bare å komme seg i bikinien og avgårde til Sele’s restaurant for litt lunsj, før vi hev oss ut i det Indiske Hav. Det ble en behagelig overraskelse for sjøen er ca 35 grader C. Bjørnar og Oddny er ivrig med snorkelutstyret og så mange flotte fisker. Resten av oss slappet av med soling og lesing.

Kvelden tilbrakte vi hjemme med god mat og drikke og kortspill.

26.02

Søndagsfrokosten inntok vi ute på terrassen, med blant annet fruktsmoothie som Oddny og Uwezo laget av frukt de hadde kjøpt av lokale selgere før vi andre hadde fått av oss nattluene.

Uwezo har et stort fuglebur med to nydelige lovebirds i hagen. Men i buret oppdaget Bjørnar en stor edderkopp,

Orbwearver som er en veldig giftig edderkopp. Like giftig som sort enke, men giften varer kortere på folk. Men det skumle var at den kan drepe fugler og fuglene i buret var veldig rolig en periode , sikkert på grunn av at edderkoppen beveget seg nærmere og nærmere.

Denne type edderkopp dreper og spiser fugler, så da måtte Uwezo til med redningsaksjon for de stakkars loverbirds’ene. Han fikk heldigvis fatt edderkoppen som han loste ut forbi porten.

Og siden har vi heldigvis ikke sett snurten av han, men han har en etterkommer fortsatt i buret, men den skal han få ta ut en av dagene. Etter dette var det så mye liv i fuglene, det var tydelig at de hadde vært veldig skremt av eddisen.

Alt dette kan vi takke vår store dyrevenn Bjørnar for !!!!

Etter det dro vi til det nydelige hotellet Ocean Paradice, der vi tilbrakte dagen ved stranden og koste oss i deilige omgivelser.

27.02

I dag var vi tidlig oppe, vi spiste frokost klokken 8 for å komme oss avgårde til Stone Town. Geir, Bjørnar og Ada var på sightseeing med en venn av Uwezo. Vi fikk se slavemarkedet der slavene ble auksjonert bort på 1700 og 1800 tallet. Det var grusomme forhold de levde under der de ble stuet sammen i kjellerrom så trangt at de neste ikke kunne bevege seg, med lenker rundt halsen.

Det var faktisk damene som var mest verd som slaver, pga at de kunne føde barn som gjorde at arbeidsstokken ville bli større etterhvert.

Oddny og Uwezo var på møte med en dame i den Angliske kirken, som nå skal hjelpe å få i gang mikrofinans grupper. Neste uke skal hun ha møte med damene i Helpful Orphanage for å høre om de har noen ideer for hva de vil gå i gang med.

Etter guiding og møte, reiste vi med båt til Paradice Island, der vi gikk i land for litt lunsj og så på de flotte skilpaddene. De lever kun på land.

Deretter var det snorkling utenfor øyen på et rev med fantastiske fisker. Bjørnar tok film med undervannskameraet sitt, som vi fikk sett senere. Det var deilig å være på sjøen og få litt bris i det varme været.

Etter båtturen bar det videre til Mbweni Ruins Hotel hvor vi skulle spise middag. Vi hadde planlagt å se solnedgangen der, men det var overskyet, så den får vi se en annen dag. Men det var en nydelig plass for å nyte utsikten og bare slappe av.

Vi var ikke hjemme igjen før i halv ti tiden og da var det igjen tid for litt kortspill, Amerikaner, før sengen ropte.

28.02.

I dag kjørte vi litt sør/øst på øyen, til et sted som heter Rock Island, der vi gikk tørrskodd men måtte vasse tilbake da det var begynt å flø en del.

Etter det reiste vi tilbake til landsbyen her vi bor, der vi hadde avtalt å møte først noen av de voksne i organisasjonen her for å høre litt om planer fremover . Vi fikk omvisning i skolebygget og det var veldig interessant å høre planene for bygget.

Elevene var også kommet for å være med og plukke boss. Før vi plukket boss delte vi ut reflekser vi hadde fått fra Aktiv Eiendomsmegling i Bergen. Dette for at de skal kunne bli sett bedre når de er ute på kveldene, da det er mye trafikk og det blir så tidlig mørkt her, i syv/ halv åtte tiden.

Vi var også med og plukket boss og barna var interessert i å høre hvor vi kom fra.

En stor TAKK til Aktiv Eiendomsmegling i Bergen ved Morten-Christoffer Tøsdal, som donerte 2 store poser med reflekser til oss. Det var ikke lett å få fatt i reflekser med tau og sikkerhesnål lenger, men det hadde han og det var det vi trengte for at de skal kunne feste disse på klærne. Han har mer på lager om vi trenger det, så vi får ta kontakt når det skal noen nedover igjen.

Men de vi fikk er delt ut og vi tror disse vil gjøre en forskjell for at man blir sett som fotgjenger. Mye aktivitet skjer i områdene rundt veiene, det er der husene ligger og mange har små butikker og gatekjøkken og barn leker i veikanten. Så det er veldig viktig at man blir sett av bilistene som skal forholde seg til veldig mye aktivitet.

Vi delte først ut reflekser til de voksne som var møtt frem fra organisasjonen og da de tok av plastikken som var utenpå alle refleksene, kastet de plastikken bare rett ned der de sto inne i skolebygget. Da skjønte vi at det ville ta tid å få folk til å la være å kaste plastikk og annet boss i naturen. Dette krever en holdningsendring, noe som vil ta lang tid.

01.03.17

Etter en deilig frokost i det fri (noe vi forøvrig har hatt hver morgen), dro vi avsted til en fin strand på nord/vestkysten, her var vi de eneste badegjestene så vi slanget oss under parasoller av bambus og nøt livet.

Oddny og Bjørnar var ute og snorklet en del. Oddny kom dessverre borti en kråkebolle på vei ut i sjøen, så hun måtte få litt pleie og papaya på foten.

Etter en deilig lunsj på samme sted, gikk vi tilbake til bilen som stod parkert under noen trær. Der var det to apekatter som ventet på oss, for de hadde luktet at vi hadde noen bananer i bagasjerommet på bilen. Disse gav vi til den ene av apekattene, den andre fikk ingenting for det var tydelig hvem som var sjefen her. !!!

Etterpå dro vi til StoneTown der Oddny hadde avtalt å møte John John fra Sunnmøre. Han driver for tiden med å få til eggproduksjon for å selge til hoteller her på øyen. Et spesielt for som han ikke ville ut med resepten på, gjør at hønene legger egg med veldig gule plommer, noe som er attraktivt for turistene på hotellene.

Han fortalte mye om prosjekter han holder på med og som vi sikkert kan dra nytte av. Han var en utrolig entusiastisk person med mange gode ideer og prosjekter. Han var interessert i å høre om prosjektet «vårt» og han ville gjerne hjelpe til at vi kunne komme i gang med ulike prosjekter.

Han fortalte også at han er ansvarlig for å ha fått lagt fartsdumper mange steder, spesielt i nærheten av skoler. Så da vi kjørte hjem etter møtet med han, ble alle fartsdumper vi kjørte over, kalt John John.

02.03.17

Denne dagen kjørte vi helt nord på øyen der vi så på skilpadder som var i et reservat. Denne type skilpadder var tidligere utrydningstruet. Når fiskerne får skilpadder i garna sine, ble de tidligere spist av fiskerne, men nå er det opprettet en ordning slik at de får med at de får 10 dollar for hver skilpadde de leverer inn disse til reservatet.

Deretter kjørte vi til et fint hotell i Nungwi der vi brukte stranden og badet. Der var det litt kjøligere i sjøen, noe som gjorde at vi ble litt avkjølte når vi badet. Vi spiste middag i solnedgangen før vi dro hjem og spilte litt spill før vi køyet.

03.03.17

Siste dagen startet vi med å gå på shopping på stranden i nærheten av der vi bodde, for å ha med oss hjem. Det ble både maleri, skjørt, salatbestikk og mer.

Så var det avgårde til Seles for å nyte siste dagen med bading, soling og snorkling.

Om kvelden var det avtalt møte med Helpful Orphanage staben på Zanzibar, for å diskutere litt rundt prosjekter de kan gå i gang med, spesielt eggproduksjonen som John John snakket om. De var interessert i å høre om prosjektet og tenker at dette kan være noe å gå i gang med.

De sa at de var veldig glade og imponerte over all hjelp og økonomisk støtte de hadde fått til skolebygget og takket så mye for all hjelp.

Dette har vært en kjempefin tur, hotellet til Oddny og Uwezo kan anbefales på det varmeste !!!!